לפיד: "ההסכם מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית"

שלמה ריזל ואיתי גדסי No Comments on לפיד: "ההסכם מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית"

ראש ממשלת המעבר: "מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצרכי הביטחון שלנו. כפי שאמר הרמטכ"ל לממשלה, הוא לא משמר את הביטחון, הוא משפר את הביטחון"

צילום: Olivier Fitoussi/Flash90
17:38
26.04.24
אבי יעקב No Comments on בחזור הביתה: השר בן גביר נפצע בהתהפכות רכבו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

ראש הממשלה, יאיר לפיד מסר הערב (רביעי) הצהרה לתקשורת ברקע אישור עקרונות ההסכם עם לבנון, בישיבת הממשלה. "זהו הישג כביר למדינת ישראל, לביטחון ישראל, ולכלכלת ישראל", אמר לפיד.

הוא הבהיר: "סירבנו לדרישות האחרונות של ממשלת לבנון שהועלו בשבוע שעבר, והן הוסרו מן הנוסח הסופי. ההסכם הוצג היום בפני הקבינט ובפני הממשלה, ושניהם אישרו ברוב גדול את המשך התהליך. אני מודה לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולנשיא צרפת עמנואל מקרון על התמיכה, על הגיבוי ועל הסיוע".

לדברי ראש הממשלה: "ההסכם משמר את ביטחון יישובי הצפון, את חופש הפעולה של צה"ל ואת השליטה של חיל הים באיזור הקרוב לחוף, במה שקרוי "קו המצופים". מערכת הביטחון הבהירה לקבינט ולממשלה שההסכם נותן מענה מיטבי לצרכי הביטחון שלנו. כפי שאמר הרמטכ"ל לממשלה, הוא לא משמר את הביטחון, הוא משפר את הביטחון".

לפיד הוסיף: "ההסכם הזה מרחיק את האפשרות של התלקחות צבאית מול החיזבאללה. ישראל אינה חוששת מחיזבאללה. צה"ל חזק יותר מכל ארגון טרור, ואם היינו יוצאים למערכה, היינו מכים אותם מכה קשה. יחד עם זאת, אם אפשר למנוע מלחמה, תפקידה של ממשלה אחראית הוא למנוע מלחמה".

עוד מדבריו: "כשההסכם יונח בפני הציבור, כל אחד ואחת יוכלו לראות בעצמם איזה הישג היסטורי יש פה לישראל, ועד כמה התעמולה השיקרית והרעילה שהופצה לגבי ההסכם הזה מנותקת לגמרי מהמציאות, נועדה רק לצרכים פוליטיים, ובעיקר נעשתה בידי אנשים שלא ראו את ההסכם ולא היה להם מושג מה יש בו ומה אין בו".

נתניהו: "כניעה היסטורית"

ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו הגיב: "ההסכם שפורסם היום מוכיח ששגריר ארה״ב לשעבר צדק. מדובר בהסכם כניעה מביש של לפיד וגנץ לנסראללה. לבנון קיבלה 100%, ישראל קיבלה 0. זה לא הסכם היסטורי, זאת כניעה היסטורית.

video
play-sharp-fill

נתניהו תקף: "לפיד וגנץ נתנו לחיזבאללה את המים הטריטוריאליים שלנו, שטח ריבוני שלנו, גז שלנו, ובסוף עוד נכנעו לעוד תביעה של חיזבאללה לאפשר לאיראן לקדוח גז ליד חופי ישראל. הם מביאים את איראן צמוד לגבולנו הצפוני. זה הסכם כניעה של ראש ממשלת מעבר חלש וחובבני שנכנע לכל הדרישות של חיזבאללה.

לדבריו: "הדבר החמור ביותר הוא שלפיד וגנץ יצרו תקדים מסוכן מאוד – הטרור מאיים וישראל מתקפלת. זאת פגיעה קשה מאוד בכוח ההרתעה שלנו. לא בכדי ארגון ״הביטחוניסטים״ שמאגד בתוכו 6000 קצינים בכירים ומפקדים הגדיר את ההסכם הזה כסיכון ביטחוני עצום למדינת ישראל.

"אני שואל עוד שאלה: איך בכלל מאפשרים להסכם כזה להיחתם על ידי ממשלת מעבר כמה ימים לפני הבחירות? אני מזכיר לכם שלממשלת המעבר בראשותנו לא נתנו לתת תוספת מענקים לאזרחים ועסקים שנאנקו תחת הקורונה, ופה נותנים לגנץ ולפיד לתת מענק ענק לחיזבאללה. שלא יהיו שום טעויות – הכסף הזה עובר מלבנון ישר לידיים של נסראללה.

עוד אמר: "ב-1 בנובמבר אנחנו נביא לישראל הנהגה חזקה ומנוסה שתטפל באתגר הזה באותה אחריות ובאותה נחישות ותבונה, כפי שטיפלנו בהסכמים גרועים אחרים שירשנו מממשלות השמאל בעבר. אנחנו נדאג להחזיר לישראל את כושר ההרתעה שלה".

בצהריים עדכן ראש הממשלה לפיד את חברי הממשלה  כי הוא מתכוון להזמין את ראש האופוזיציה נתניהו לתדרוך בנושא ההסכם הימי עם לבנון.

שקד: "קרה כאן דבר חמור"

ביקורת חריפה נשמעה על אופן ההגעה להסכם גם מתוך הממשלה. שרת הפנים איילת שקד כתבה מוקדם יותר הערב: "אני מסכימה שיש יתרונות בהגעה להסדרה מול לבנון בעניין הגבול הימי, אך לא כך. לא מתוך כניעה לאיומי האויב. קרה כאן דבר חמור: או שנאשר את ההסכם או שנגיע לעימות צבאי מול חיזבאללה".

בנט: "אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר"

ראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט הסביר מדוע הביע לבסוף את תמיכתו בהסכם. "אין מקום לא לחגיגות ניצחון ולא לזעקות שבר כאילו זו קטסטרופה. ההסכם אינו ניצחון דיפלומטי היסטורי, אך הוא גם לא הסכם כניעה נורא. מדובר בהסדרה שנדרשת, מכורח הנסיבות שנקלענו אליהן, בעיתוי בעייתי".

הערב, לאחר אישור עקרונותיו בממשלה – הונח ההסכם על שולחנה של הכנסת לעיון חברי הכנסת.

video
play-sharp-fill

בבוקר דחה בג"ץ את עתירות "פורום קהלת" וארגון "לביא" למתן צו הביניים נגד אישור עקרונות ההסכם בממשלה. זאת, נוכח עדכון סדר יומה של ישיבת הממשלה לפיו היא תדון בהליך לאישור ההסכם בלבד ולא תאשר אותו היום.



0 תגובות